2000. gada Ziemassvētkos
1 Tanī laikā nāca no ķeizara Augusta pavēle
uzrakstīt visus valsts iedzīvotājus. 2 Un šī pirmā uzrakstīšana
notika tajā brīdī, kad Kirenijs valdīja Sīrijā. 3 Tad
visi nogāja pierakstīties, katrs savā cilts pilsētā. 4
Arī Jāzeps no Galilejas, no Nacaretes pilsētas, nogāja uz
Jūdeju, uz Dāvida pilsētu, vārdā Bētlemi,
tāpēc ka viņš bija no Dāvida nama un cilts, 5 ka
pierakstītos ar Mariju, savu saderināto, kas bija grūta. 6 Un,
tiem turpat esot, viņai laiks pienāca dzemdēt. 7 Un
viņai piedzima pirmdzimtais Dēls, un viņa To ietina autiņos
un lika silē, jo tiem citur nebija vietas tai mājoklī. 8 Un
gani bija ap to pašu vietu laukā, tie, nomodā būdami,
sargāja naktī savus lopus, 9 un Tā Kunga eņģelis pie tiem
piestājās, un Tā Kunga spožums tos apspīdēja, un tie
bijās ļoti. 10
Bet eņģelis uz tiem sacīja: "Nebīstieties, jo redzi,
es jums pasludinu lielu prieku, kas visiem ļaudīm notiks: 11 jo
jums šodien Pestītājs dzimis, Dāvida pilsētā, kas ir
Kristus, Tas Kungs. 12
Un to ņemieties par zīmi: jūs atradīsit bērnu autos
ietītu un silē gulošu." 13 Un piepeši tur pie eņģeļa
bija debespulku draudze; tie slavēja Dievu un sacīja: 14
"Gods Dievam augstībā, un miers virs zemes, un cilvēkiem
labs prāts."
11 Jo ir atspīdējusi
žēlastība, kas nes pestīšanu visiem cilvēkiem, 12 audzinādama mūs, lai, atsacīdamies no bezdievības
un pasaulīgām iekārēm, prātīgi, taisni un
dievbijīgi dzīvojam šinī laikā, 13 gaidīdami svētlaimību, uz kuru ceram, un lielā
Dieva un mūsu Pestītāja Kristus Jēzus godības
atspīdēšanu; 14 Viņš Sevi par mums nodevis, lai atpestītu mūs no visas
netaisnības un šķīstītu Sev par Savas saimes
ļaudīm, dedzīgiem labos darbos.
Tit. 2,11-14
Svētvakara
draudze. Priecīgus Ziemassvētkus!
Svētīgus
Kristus dzimšanas svētkus!
Svētīgus
un līksmus Kristus dzimšanas svētkus mums visiem – Jo īpaši
tāpēc, ka nu droši varam teikt – 2000 gadu ir pagājuši, kopš
Dieva dēls ir piedzimis kā mazs bērns šeit, uz zemes, mūsu
kopīgajās mājās – uz planētas Zemes. Pēc 2000.
gadiem mēs atkal no jauna varam sāk laika atskaiti Jēzus Kristus
dzīves notikumiem šeit uz zemes, sākot ar pašu piedzimšanas brīdi.
Lai šo brīdi pārdzīvojam, kad būsim šovakar katrs savā
namā savā ģimenē pie eglītes, kad aizdegsim svecītes,
atvērsim Rakstus, kopā lūgsim.
Līdz
ar šī Dēla dzimšanu ir noticis tas, par ko apustulis Pāvils saka:
Dieva Pestītāja žēlastība
ir atspīdējusi visiem cilvēkiem.
Kā
tas notiek? Dievs liek piedzimt savam dēlam uz zemes, uz zemes
vistiešākā nozīmē. Jo Dēlam būs jādzīvo
patiesi zemes dzīvi, īstu dzīvi, senās pasaules dzīvi,
tādu dzīvi, no kādas mēs labprātāk
izvairītos, izvairītos tāpēc, ka dzīvojam
laikmetā, kas mūs šķir no tā laika ar 2000 gadu garu laika
posmu, un tāda dzīve mums liktos pārlieku skarba un
nežēlīga, kuŗā par maz humānisma, par maz dzīves ērtību,
dzīve, kas pārlieku pilna briesmām, grūtībām un
pārbaudījumiem. Pie tam Dieva dēlam jāpiedzimst nevis
kāda valdnieka galmā, kur dzīves grūtums būtu
mīkstināts vai kā atvieglināts, bet
visvienkāršāko ļaužu vidū, tādu ļaužu, no
kādiem mēs biežāk novērsīsimies, nevis gribēsim,
ka mums būtu kas kopīgs. Tāpēc arī stāsts ir
šāds – visvienkāršākās kārtas ļaudīm
Jāzepam un Marijai ir gaidāms piedzimstam bērns. Pie kam
viņiem ir jādodas tālā, grūtā un
bīstamā ceļā, neskatoties uz to, ka Jāzepa saderinātā
– Marija ir grūta. Izvēles nav, jo nepaklausības
gadījumā, Jāzepam neierodoties savā dzimtajā
pilsētā pildot tautas saskaitīšanas pavēli, briesmas
draudētu vēl lielākas.
Kad viņi abi tālo ceļu ir veikuši un nonākuši līdz
Bētlemei, Marijai ir pienācis laiks dzemdēt, bet mājvietas,
kur bērnam piedzimt, nav. Kur atrast apmešanās vietu? Jāzepam
nav naudas, lai apmestos īrētās telpās. Tomēr
atrodas pretimnākoši cilvēki
un vieta, kur bērns varēs nākt pasaulē, ir. Tā ir
kūts.
Un
lūk, šī 2000 gadus vecā idile: kūtī lopi rāmi
ēd zāli, silīte un
pār to noliekušies Jāzeps un Marija, kā dievišķa mirdzuma
apspīdēti, uzlūko savu pirmdzimto, dēlu. Tā piedzimst Dieva dēls. Dievs
uzlūko šo pasauli, šīs pasaules ļaudis žēlastībā
un sūta savu Dēlu, lai pasauli glābtu. Pasaulei ir jātop
glābtai caur īstu mīlestību, nevis caur kaut ko
cilvēku izgudrotu vai iemantotu laika gaitā cilvēces vēsturē,
bet caur to, kas uz pasaules ir bijis jau no paša tās iesākuma, caur
mīlestību – mīlestību, kas nav izgreznota ar kaut ko
mūsdienīgāku, bet tādu, kāda tā bijusi
vissenāk, pirms cilvēks vēl paspēja pasauli pienest pilnu
ar sevis darinātām lietām. Tāpēc šis stāsts tik
vienkāršs.
Un
tā notiek tā: Dieva žēlastība mums ir atspīdējusi
un apustuļa Pāvila vārdiem:
Tā audzina mūs, lai,
atsacīdamies no bezdievības un pasaulīgām iekārēm,
prātīgi, taisni un dievbijīgi dzīvojam šajā
laikā.
Tāpēc
dievišķā mīlestība izvēlas visvienkāršāko
ietērpu, visvienkāršākos cilvēkus, visvienkāršāko
vidi. Lai tad labāk tā ir kūts, kur jādzimst
dievišķajam bērnam, ja citur cilvēks netiks atrasts tīrs,
ja tur nebūs viss šķīsts – šķīsts dievišķā
nozīmē. Lai tad tā ir kūts, kur piedzimst
vistīrākā mīlestība, ja jau citur tai neatrodas vietas tai mājvietā, ko sauc par
Zemi. Lai tie ir tikai viņi, svētā ģimene, Jāzeps un
Marija, kas ir klāt pie šī bērna viņa dzimšanas stundā,
... un vēl mājlopi, ja jau cilvēks nav tik šķīsts, lai
atrastos šajā mājvietā.
Vēsts
par šī bērna dzimšanu grib
mūs audzināt, vest prom no bezdievības, attālināt no
pasaulīgajām iekārēm, vedināt dzīvot
tikumiskāk, šķīstāk, taisnāk un dievbijīgāk.
Lai
raisāmies vaļā no tā, kas mums šķiet šajā
dzīvē ērts un labs, bet tāds nemaz nav, ja ved
pazušanā. Lai atrodam sevī ticību un cerību tam, uz ko
aicina apustulis Pāvils:
Lai gaidām svētīgo cerību
un lielā Dieva un mūsu Pestītāja Kristus Jēzus
godības atspīdēšanu.
Šī cerība
uz žēlastību, kas dota mums caur Jēzu Kristu, kas atspīd ik
Ziemassvētkos, cerība, kas atspīd arī šajos 2000. gada
Ziemassvētkos. Par to pirmo liecību nesa gani, senpasaules
zemākā ļaužu kārta. Kas drīkst liecināt par
dievišķo? Tiem, kam vismazāk pieder šī pasaule
pasaulīgā nozīmē, tie, kuŗiem liecināt
pasaulīgā tiesā ir liegts. Gani. Kas drīkst piedzīvot
šo brīnumu, dzirdēt enģeļu kori skanam no debesīm
dziedam slavu Dievam? Vai mēs jau esam pa tālu aizgājuši no
tās pasaules, ko grib atsaukt mums atmiņā šie gani? Gani pirmie
dosies pie svētās
ģimenes, pie Marijas un Jāzepa un pirmdzimtā, caur ganiem
pasaule uzzinās dievišķo vēsti, ka Dieva dēls ir
sūtīts pasaulē to izglābt. Bet kā to likt
izdzirdēt cilvēkam, cilvēkam šodien? Kurp dodas cilvēks?
Kurp ejam mēs? Enģeļu skandinātie vārdi, ganu nodoti
tālāk visai cilvēcei, skan ik Ziemassvētkos:
Gods Dievam augstībā, un miers uz
zemes, un cilvēkiem labs prāts.
Vai
mēs, tiem ieskanoties mūsos, ņemsimies cerību un
ticību, vai mēs noticēsim šim spēkam, kas plūst no
dievišķā, kas paredzēts mums, ikvienam no mums, kas ir
paredzēts, lai mūs glābtu? Vai mēs ticēsim, ka tas var
notikt dievišķā pilnvarā, ko saka apustulis Pāvils:
Kristus
mūs apspīdēs,
jo Viņš sevi par mums ir nodevis, lai
atpestītu mūs no netaisnības un šķīstītu sev par
īpašiem ļaudīm, dedzīgiem krietnos darbos?
Ziemassvētku
Vēsts par Dieva dēla piedzimšanu mūs grib pamodināt,
uzraust no ierastās šodienības, no mūsdienības, no
modernajiem postmodernisma laikiem, no aizmigšanas dzīves ērtību
šūpulī – tā aicina itin kā atpakaļ kā pie kaut
kā sen aizmirsta un tajā pašā reizē – uz priekšu, uz
šķīstu un patiesu dzīvi, uz īstu dzīvi. Lai spēku
šai dzīvei meklējam arī vēstī par Dieva Dēla
piedzimšanu, lai mēs līdz ar
enģeļiem slavējam Dievu:
Gods Dievam augstībā!
Lai ticam, ka pasauli var izglābt tikai
tas, kas grib mūs atgriezt atpakaļ pie īstas dzīves un
tādā nozīmē pie īstas pasaules. Lai ticam
dievišķajam, kas grib mūs redzēt nešaubošos un neapšaubošus
visu, kas grib mūs redzēt stiprus ticībā krietnajam un šķīstajam!
Kungs Kristus ir mūsu Aizstāvis,
viņš arī darīs[1].
Tāpēc lai dzirdam enģeļu balsis skandinām:
Lai miers ir uz zemes!
Lai
lūdzam un ticam, ka Dieva Dēls maina cilvēku prātus, ka
Viņš spēj nest dvēselēs mieru un dot cilvēkiem labu
prātu, kad cilvēks top Viņa apspīdēts. Un patiesības gaisma jau ir atspīdējusi![2]
Lai lūdzam līdzi enģeļiem:
Cilvēkiem patiesi lai ir labs
prāts!
Šī
vēsts tāpēc jau atskan, lai cilvēki sāktu ticēt
sev un šķīstajam sevī. Lai ir labs prāts visos cilvēkos,
kad skan:
Gods Dievam augstībā, un miers virs
zemes, un cilvēkiem labs prāts.
Āmen!